از بین بردن پرز لباس

را لباس پرز می دهد؟ چطور پرز آن را از بین ببریم؟

بعضی از پارچه ها به  علت جنس بدی که دارند، پرز می دهند این پارچه ها معمولا بعد از پرز دادن زیبایی و شیک بودن خود را از دست می دهند. بیشتر مانتو ها اداری بعد از مدتی در بعضی از قسمت ها دچار پرز دهی می شوند که دلیل آن جنس نامطلوب پارچه می باشد.

 

دلایل پرز دادن لباس

پرز دادن لباس یکی از دلایلی است که بار ها لباس مان را خراب کرده و ما را مجبور به دور انداختن آن می کند. البته راه کار هایی وجود دارد که می توانیم به کمک آن ها پرز لباسمان را از بین ببریم اما این لباس ها دیگر مثل روز اول حس خوبی به ما نمی دهد. شاید این سؤال در ذهن شما هم مطرح شده باشد که چرا اصلاً لباس‌ها و پارچه‌ها پرز می‌دهند؟

 

دلایل پرز لباس و راه های از بین بردن آن

پرز داد لباس یکی از فاکتور های مهم در صنعت نساجی است. الیاف آزاد پارچه از درون نخ ها بیرون کشیده می شود و به وسیله اصطحکاک به صورت توپی شکل در می آید. استفاده از الیاف‌ مصنوعی در صنعت نساجی به‌ ویژه الیاف پلی استر و مخلوط ‌های آن، این مشکل را حادتر می‌کند.

 

چه پارچه‌ ها یی پرز نمی‌دهند؟

پارچه‌های تولید شده از الیاف پنبه، پشم یا ریون مشکل پرزدهی نخواهند داشت، زیرا الیاف پیونددهنده به راحتی می‌شکنند و پرزها به محض تشکیل از سطح پارچه جدا می‌شوند.

پرزدهی روی یک لباس آن را زشت و بد منظر می‌کند و نشان‌دهنده اهمیت ندادن تولیدکننده به کیفیت کالا است. ‌

تولیدکنندگان حرفه‌ای لباس که به کیفیت کالاهای تولیدی خود اهمیت می‌دهند از پارچه‌هایی استفاده می‌کنند که عاری از نقص پرز دادن باشد که همین ویژگی عمر لباس‌ها را نیز بیشتر می‌کند.

 

برای از بین بردن پرز از چه ابزاری استفاده کنیم؟

از یک غلتان چسبان برای از بین بردن پرز استفاده کنید.این غلتان را روی لباس بکشید و به راحتی پرز لباس هایتان را از بین ببرید. این غلتک ها را می توانید در فروشگاه های پارچه خریداری کنید.

 

از چسب نواری استفاده کنید

یک نوار چسب پهن پیدا کنید و قسمت چسبنده آن را به سمت پایین در جایی که پرز وجود دارد بچسبانید. نوار را پهن تر بگیرید که فضای بیشتری را پوشش دهد.

 

از ریش تراش الکتریکی استفاده کنید

دستگاه ریش تراش را روی لباس و حتما در جهت پارچه بچرخانید تا تمامی پرز ها را از بین ببرد بعد از اتمام کار ریش تراش را باز کنید و پرز های داخل آن را بیرون بریزید.

 

 

از یک تیغ برای از بین بردن پرز ها استفاده کنید

تیغ برای لباس هایی که پرز به آن ها چسبیده بسیار مفید است. یک تیغ بردارید و آن را بالای لباس بکشید. تیغ را بردارید و پرز های اضافی را جمع کنید تا جایی که تمامی پرز ها برداشته شود. هنگام استفاده از تیغ مراقب باشید تا لباس را پاره نکنید.

 تیغ_پرز

با جوراب شلواری یا جوراب نایلونی پرز را از بین ببرید

جوراب نایلونی یا جوراب شلواری را در دستان خود بپوشید و روی لباس خود بکشید، با این کار تمام پرز ها به لباس می چسبد.

 

لباس را بدون مواد شوینده بشوئید

هنگامی که لباس های خود را از ماشین لباس شویی بیرون می آورید و می بینید که روی آن ها پرز چسبیده، دوباره آن ها را بشویید اما از پاک کننده برای شست شوی دوم آن استفاده نکنید.

 

با سرکه پرزهای  لباس را از بین ببرید

برای از بین بردن پرز از لباس  به اندازه  یک چهارم فنجان در آن سرکه بریزید تا پرز از لباس حذف شود و همچنین این کار کمک می کند که لباس دیگر پرز نگیرد.

 

قبل از شست و شو جیب ها را چک کنید و خالی کنید

لوازمی مانند دستمال کاغذی را قبل از شست شو از جیب ها خالی کنید که پرز بیشتری به لباس نچسبد. قبل از شست و شو هر گونه ضایعات بافت، پارچه یا کاغذ را از روی آن بردارید.

 

لباس را در فضای بسته خشک نکنید

خشک کن ها مقدار زیادی پرز ایجاد می کنند و اگر تمیز نباشند آن را به لباس انتقال می دهند خشک کردن لباس در فضای باز پرز را کاهش می دهد باد نیز ممکن است باعث ریختن پرز ها شود. نور خورشید و هوای تازه نیز هر گونه باکتری ایجاد کننده بوی بد لباس را از بین می برد و لباس را خوشبو می کند.

 

دلایل پرز دادن مانتو های اداری

زمانی که فقط قسمت هایی از مانتو پرز می دهد معمولا یک جسم خارجی دخیل است و باعث ایجاد پرز روی لباس می شود. مانند کیف یا لبه میز که باعث ساییدگی می شود. و کشیده شدن فرم اداری به میز یا امثال آن دلیل پرز دادن لباس شما می باشد.

در برخی مواقع که مشتری ناراضی از خرید به علت جنس نامرغوب پارچه مراجعه می کند بعد از پرس و جو چند سوال به این نتیجه می رسیم که دلیل پرز دادن یا دون دون شدن لباس کشیده شدن یک جسم خارجی روی آن بوده که به مرور زمان باعث پرز در قسمت مشخصی می شود.

 

راه کار های  جلو گیری از پرز دادن لباس

هنگام شست شو لباس ها را پشت و رو کرده و داخل ماشین لباس شویی بیندازید. چرا که در حالت عادی سطح رویی لباس در معرض ساییدگی بیشترری قرار دارد.

شست و شو بیش از حد لباس یکی از مهم ترین دلایل پرز دادن آن می باشد. پس از شست و شوی بیش از حد لباس خود پرهیز کنید

یکی دیگر از دلایل که پارچه پرز می دهد ماشین لباس شویی است که به بافت پارچه آسیب می رساند.

 _شست_شو_پرز

لباس های خود را از بین پارچه هایی انتخاب کنید که از  الیاف پنبه، پشم یا ریون باشد. زیرا الیاف ان به راحتی می شکند و پرزها به محض تشکیل از سطح پارچه جدا می‌شوند در نهایت پارچه لباس  پرز نمی گیرد و آن را بد شکل نمی کند. اگر لباستان  دون دون شکل شد از روش های گفته شده در این مقاله برای از بین بردن آن ها استفاده کنید.

نظر (0)

نظر ثبت نشده است